dijous, 29 de març del 2012

TRACTAMENT DE LLENGÜES!!!



TRACTAMENT DE LLENGÜES
La nostra escola sempre ha treballat seguint un model lingüístic aprovat pel Consell Escolar i en el qual es contempla un tractament específic per al català, castellà i anglès:
  • Durant l'etapa d'Educació Infantil els alumnes aprenen en català, llengua que fan servir les mestres amb els infants, tret de la mestra d'anglès que els parla sempre en aquesta llengua.
  • Durant l'etapa de Primària s'introdueix el castellà com a assignatura específica (amb 4 hores setmanals), s'augmenten les hores en anglès (fins a 3 hores setmanals a 5è i 6è i sempre prioritzant que la mestra parli tot el temps en anglès); la resta d'assignatures es fan en català.
Aquest model lingüístic ens ha permès equilibrar el pes que té el castellà en la nostra escola tenint en compte que la majoria dels nostres alumnes la tenen com a llengua materna. Es fa evident en aquests casos que els infants no poden conèixer el català si no és dins l'àmbit escolar, i és per això que trobam tan important potenciar la seva presència a la nostra escola.
En aquest sentit, les estadístiques que ens han fet arribar des de l'IES Marratxí sobre la primera promoció dels nostres alumnes ens han permès comprovar que tenen assolides les quatre competències lingüístiques (expressió i comprensió oral i expressió i comprensió escrita) tant en català com en castellà. El percentatge d'aprovats en totes dues llengües ha estat el mateix (75'9%).
D'altra banda, el mes de maig de 2011 l'escola va participar en les proves de diagnòstic, on els alumnes de 4t de tots els centres educatius de les Illes Balears respongueren diversos qüestionaris per donar a conèixer el seu nivell de competència. A les proves referides de llengua, el seu nivell va superar el de la mitjana (500 punts), sobretot en ambdues llengües oficials (castellà i català).
També segons un informe fet pel propi Ministeri d'Educació del Govern de l'Estat, els alumnes que fan l'ensenyament en català al territori on és llengua pròpia, obtenen millors qualificacions en castellà que els que estudien nomes en castellà a la comunitat de Castella.
Per últim, està provat que els infants petits sobretot a l'etapa d'Educació Infantil tenen una facilitat especial per aprendre llengües. És doncs el moment adequat per adquirir la llengua pròpia del territori on viuen. I estudiar en català en cap cas no implica per als infants de famílies d'altres cultures perdre els seus orígens o la seva identitat; a l'inrevés, els hi permet gaudir i participar de les mateixes experiències i oportunitats, convivint tots junts i enriquint-nos els uns dels altres.
Començar l'aprenentatge en castellà suposarà que els infants no catalanoparlants tenguin dificultats per seguir l'ensenyament a partir de segon de primària, ja que no hauran assolit el nivell de català necessari i els hi costarà més seguir la vida acadèmica normal del centre.
Per tot això, defensam el nostre projecte lingüístic i pensam que no és beneficiós pels infants separar-los per raons de llengua.
 
El Claustre de Mestres

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada